Een goede voorbereiding is….
De meeste ondernemers starten nog steeds te laat met voorbereiding van het overdragen van hun bedrijf. Daardoor worden aanzienlijke kansen gemist. Het succesvol en verdienstelijk verkopen van een bedrijf is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste daarvan zijn: verkoopbaarheid, timing en financieringsklimaat. Als een van die drie factoren niet goed is, dan is de kans van slagen van een verkoop aanzienlijk lager. Door een goede voorbereiding kun je in elk geval twee van de drie factoren beïnvloeden.
Verkoopbaarheid
Voor het succesvol verkopen van een bedrijf, is het belangrijk dat het bedrijf ook verkoopklaar is. De verkoopbaarheid van jouw bedrijf wordt voornamelijk beïnvloed door:
- Onderscheidend vermogen in de markt: welke positie neemt het bedrijf in?
- Hoe afhankelijk is de onderneming van de DGA die zijn bedrijf verkoopt?
- Hoe afhankelijk is het bedrijf van bepaalde medewerkers, klanten, technologieën en leveranciers?
- Hoe professioneel is de interne organisatie?
- Hoe stabiel en betrouwbaar zijn de kasstromen die in een bedrijf gegenereerd worden?
- In hoeverre klopt het werkkapitaal met de omvang en het rendement van het bedrijf?
Timing
De volgende factor die van invloed is, is de timing. Vaak wordt het gezien als geluk wanneer je op het juiste moment je bedrijf kunt verkopen. Maar als je een crisis voelt aankomen in jouw marktsegment, dan ben je te laat met je bedrijf in de markt zetten. Je hebt dan geluk als jouw koper dat niet in de gaten heeft. De oplossing: tijdig starten en zorgen dat je op een optimaal moment ook klaar bent om je bedrijf in de markt te zetten en over te dragen. Geluk in jouw timing dwing je daarmee dan ook af.
Financieringsklimaat
De derde factor is het financieringsklimaat. Financiële markten zijn grillig. Investeerders zeggen rationeel te zijn, maar zijn dat vaak niet. Als er geen bereidheid is om een overname te financieren, dan is de groep kopers vaak veel kleiner dan dat die is in een klimaat waarin dezelfde aankoop als een ‘gezond risico’ wordt beschouwd.
Voorbereiding van verkoop
De laatste factor is lastig te beïnvloeden, maar de eerste twee zijn dat zeker. Verstandige ondernemers kijken met de bril van een overnamekandidaat naar hun eigen bedrijf. Welke zaken zou je verbeteren als het niet jouw bedrijf zou zijn? Welke zaken zijn risicovol en moeten aangepakt worden? Daarbij geeft de opsomming hierboven al een aardig schot voor de boeg van de voornaamste onderwerpen die je moet beoordelen en waarvan je moet zorgen dat je zo goed mogelijk voorbereid bent.
Tijd die nodig is voor voorbereiding
Vaak wordt gezegd dat het ca. 5 jaar kost om een bedrijf volledig voor te bereiden op verkoop en om het over te dragen. Dat lijkt een ruime periode. Maar als je als ondernemer besluit om wel 5 jaar voor je beoogde afscheid al aan de slag te gaan met die verkoop, dan is het gevolg vaak dat je bedrijf een stuk gezonder en rendabeler wordt omdat je op een andere manier gaat sturen. En je wordt in staat om het juiste moment af te wachten. Misschien is dat langer dan 5 jaar, maar dat is minder erg: want het bedrijf is minder afhankelijk van jou en gezonder, dus beter tegen een stootje bestand. En misschien is dat dan veel sneller dan binnen 5 jaar geregeld. Maar als er een bod voorbijkomt dat past, dan kun je daar ook bewust ja tegen zeggen.
Betrokkenheid van een adviseur tijdens voorbereiding
Een BOBB-adviseur is gespecialiseerd in het analyseren van jouw bedrijf vanuit de bril van een mogelijke koper. Door al vroegtijdig een overnameadviseur in te schakelen, word je je al vroeg in het proces bewust van de zaken die je nog aan moet pakken. Een goede adviseur is in staat om met een dga ook een plan op te zetten om het bedrijf verkoopklaar te maken. Daarnaast leert de adviseur het bedrijf van binnenuit kennen en dat levert tijdens onderhandelingen met kopers vaak een essentiële voorsprong op. De adviseur kan dan betere argumenten geven en onderhandelingen weerleggen met echte bedrijfskennis.