Advisering en begeleiding bij verkoop installatiebedrijf
De eigenaar van een middelgroot Fries installatiebedrijf met ruim 25 medewerkers wil zijn bedrijf verkopen. Verkoper is op de leeftijd aangekomen om het rustiger aan te gaan doen. Intern is er helaas geen geschikte opvolger. Hij vraagt ons een passende koper te zoeken voor zijn bedrijf.
Het gevoel bij de potentiële koper moet wel goed zijn, hij wil na decennia hard werken en bouwen aan zijn bedrijf zijn medewerkers en klanten in goede handen achterlaten.
Op basis van een zorgvuldig uitgewerkt voorstel voor volledige verkoopbegeleiding voeren we in de winter van 2021 een waardebepaling uit. In april 2021 zetten we het profiel uit in ons netwerk en benaderen we zelf een aantal door ons zorgvuldig geselecteerde en beoogde koopkandidaten. De partij waarvan we hopen en verwachten dat de klik en synergie het grootst is heeft hetzelfde gevoel na een eerste kennismaking. Deze strategische koper kent de markt als geen ander en ziet de potentie en de synergiemogelijkheden van het bedrijf. Begin mei zijn we rond na snelle en korte onderhandelingen. We begeleiden de verkoper bij de juiste invulling van de intentieovereenkomst en vervolgens bij de uitvoering van het boekenonderzoek. In prettige samenwerking met de accountant van verkoper en een 15-koppig team boekenonderzoekers van de koper loodsen we onze klant door het boekenonderzoek heen. Als laatste werken we nauw samen met een zeer deskundig overnameadvocaat bij het opstellen van de koopovereenkomst. Begin juli is de deal rond en zijn de aandelen bij de notaris overgedragen.
We zochten en vonden de juiste strategische koper voor het bedrijf van onze klant. De zorgvuldige en grondige maar ook snelle handelswijze zorgt voor succes en verkoop. Onze klant is blij dat hij zich heeft laten begeleiden, het verkooptraject was voor hem een traject dat gepaard ging met de emoties die horen bij het loslaten en afscheid nemen. Vanuit een prettige samenwerking mochten we hem begeleiden tot een succesvolle en geslaagde overname.
Dit zei onze klant over onze werkzaamheden:
In 2020 ben ik in contact gekomen met Leon Kooijker. Vanaf de eerste ontmoeting was er een click en het vertrouwen dat het verkopen van mijn bedrijf in goede handen is. Na de goede voorbereidingen en de waarde bepaling is in april tot de daadwerkelijke verkoop overgegaan. In juli was alles rond! Het gehele proces is zeer goed begeleid door Leon Kooijker en was zonder deze begeleiding waarschijnlijk niet zo goed verlopen.
Leon Kooijker
Gecertificeerd BOBB-lid