René Bender gecertificeerd
BOBB-lid René Bender heeft in februari 2016 zijn BOBB-certificering gehaald. Bender laat weten 'blij en ook trots te zijn'. In 2015 was Bender nog genomineerd voor de landelijke titel ‘F&O Overnameadviseur 2015’.
Voor de BOBB is certificering van alle (nieuwe) leden een vereiste. Inmiddels zijn 120 van de 130 leden gecertificeerd. Tot de certificering zijn nieuwe leden kandidaat-lid. "Certificering is voor onze klanten een garantie voor kwaliteit", aldus BOBB-voorzitter Ad Strijbosch.
Om gecertificeerd te worden, moeten kandidaat-leden enkele eigen overnamecasussen inleveren bij een BOBB-commissie. Die commissie beoordeelt deze casussen op kwaliteit. Is de commissie overtuigd van de kwaliteiten van het betreffende kandidaat-lid, dan wordt het kandidaat-lid officieel lid.
__________________________________
Interview met René Bender:
René Bender (58) uit Rotterdam is zelf een ervaren ondernemer die actief is geweest met zes bedrijven, met samen ruim 200 medewerkers. “Sinds 2014 ben ik overnameadviseur. Mijn ervaring als eigen ondernemer komt me goed van pas. Ik snáp ondernemers, begrijp wat een DGA voelt. We spreken dezelfde taal en kijken heel gericht naar de businesscase.” Bender kan met zijn ervaring ook adviseren op het vlak van organisatieverandering en deelt zijn ondernemerservaring in masterclasses die hij geeft. “Je moet breder kijken. Voor mij is elk overnameproces een intellectuele uitdaging.”
Het werken met ondernemers met passie voor hun bedrijf en hun vak, vindt Bender het mooiste van zijn eigen vak als overnameadviseur. “Ze praten toch over hun kind dat ze zelf hebben grootgebracht en hebben zien groeien. Ik vind dat je een goede overnameadviseur bent als je de droom van je cliënt kunt verwezenlijken en ervoor zorgt dat zowel koper als verkoper tevreden is: it takes two to tango.”
Voor Bender bestaat een overnameproces uit materiële en immateriële aspecten. “Beide zijn belangrijk. Je moet als adviseur alles meenemen in het proces. Mijn schoonvader verkocht ooit een bloeiend bouwstoffenbedrijf met zestig man personeel. Na anderhalf jaar was het failliet. De nieuwe eigenaar bleek de verkeerde man op de verkeerde plaats. De emotionele impact op alle partijen was enorm. Of het voorzien had kunnen worden weet ik niet, maar daarom zijn die immateriële aspecten voor mij als adviseur ook zo belangrijk.”