Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht

Nieuws

Tip 10: Geen koper, wat dan?

Tip 10: Geen koper, wat dan?

Vroeger was het vanzelfsprekend dat een van de kinderen in de voetsporen van de ouders trad en het bedrijf overnam. De overdracht was eenvoudig en snel te regelen. Tegenwoordig Is dat niet meer vanzelfsprekend. Sterker nog, de vraag of er binnen de familie een geschikte opvolger is, is een van de grote problemen bij de bedrijfsoverdracht.

In steeds meer MKB-bedrijven is er geen sprake van opvolging. Kinderen gaan hun eigen weg en personeelsleden willen of kunnen het niet overnemen. Dan is de volgende stap het zoeken van overnamekandidaten buiten de deur. Dat begint met de juiste voorbereiding en het opstellen van het verkoopmemorandum. Het bedrijf is verkoopklaar en kan in de etalage.

Profielschets

Daarna is het zaak om een overnemende partij/koper te vinden. Stel een profiel van de koper op. Aan welke eisen moet hij voldoen qua opleiding, ervaring, aan de manier van leidinggeven? Wat horen zijn ambities en doelstellingen te zijn? En hoe moet hij omgaan met het personeel?

Er zijn verschillende type kopers. De koper kan een persoonlijke koper zijn, die zijn boterham moet verdienen met de exploitatie van het bedrijf. Of hij is een strategische koper, die al een of meerdere bedrijven exploiteert en via de overname van uw bedrijf een verbetering van het rendement wil realiseren via kostenvoordelen en synergie-effecten.

Daarnaast kan de koper een financiële koper zijn, ook wel aangeduid als een formal investor of een participant.

Zoeken van meerdere kandidaten

Het vinden van een mogelijke koper kan via het netwerk van de ondernemer zelf, het netwerk van de overnameadviseur, maar ook via externe overnameplatforms waar vooral overnameadviseurs toegang tot hebben.

Welke aanpak ook gekozen wordt, de bedoeling moet zijn om meerdere kandidaten te verkrijgen. Dat heeft voordelen, uiteraard ook in financieel opzicht.

Een juiste voorbereiding en een goed informatie- en verkoopmemorandum kan de doorlooptijd van het verkoopproces verkorten. Dat heeft als voordeel dat de kans op bekendheid van de voorgenomen verkoop in de markt wordt verkleind.

BOBB tip: stel een goed geschreven anoniem bedrijfsprofiel op dat een potentiële koper voldoende houvast geeft in de beginfase. Tegelijkertijd moet dat profiel uw anonimiteit waarborgen.