Verkoop verhuurmakelaar en Vastgoedbeheer in Delft
In de herfst van 2021 zijn wij benaderd door een relatief kleine verhuurmakelaar te Delft.
Dit bedrijf, opgericht in 1993 is in 2015 overgenomen door de zoon van de oprichter.
Na 7 jaar heeft de ondernemer besloten de bakens te verzetten. Hij wil zich gaan toeleggen op een baan in loondienst of een onderneming binnen de gezondheidszorg. Een heel ander vakgebied, dat realiseert onze klant zich goed. Maar nog langer doorwerken binnen de vastgoedbranche geeft hem geen voldoening. Dit hebben we ook goed besproken met zijn partner. Binnen het personeel was geen kandidaat voor een overname.
Onze taak bestond uit de begeleiding van het gehele verkoopproces. Na twee oriënterende gesprekken zijn we gestart met het opstellen van een waardebepaling. De ondernemer had zijn cijfers goed op orde; derhalve was een profiel ter plaatsing op de site van Overname-Experts en de diverse platforms relatief eenvoudig. Een IM hebben wij vervolgens opgesteld.
De reacties waren enigszins overweldigend, ruim veertig partijen hebben gereageerd, waarbij de meeste zeer serieus. Aangezien de Verkoper een bepaalde visie had – geen grote vastgoedpartijen - hebben we de nodige discussie gevoerd over wie aan tafel te vragen.
We kwamen uit op een viertal potentiële kopers, gevestigde MKB-ondernemers in de regio. Met hen zijn we op ons kantoor in Den Haag de gesprekken aangegaan.
Aan alle kandidaten is gevraagd op basis van de cijfers een bieding te doen. Daarbij ook inbegrepen een uitleg over de visie op de markt en de wens om fysiek aanwezig te blijven in Delft.
De biedingen waren allemaal serieus te noemen. Met name met twee van de kandidaat kopers was er tevens een goede klik met de Verkoper.
Met Verkoper hebben we de voorkeur uitgesproken voor 1 van de kandidaten, een ondernemer met een bestaand en stabiel bedrijf in de regio, met een bijna identieke werkwijze. Belangrijk: de persoonlijke klik was goed. Financiering van de overname was snel georganiseerd door Koper.
Vervolgens zijn we in onderhandeling gegaan en is er een boekenonderzoek verricht door Koper. Dit gaf geen bijzonderheden. Het opstellen van een LOI en vervolgens het verkoopcontract verliep ronduit voorspoedig. De transactie is na een uitgebreide zoektocht na circa 10 maanden gerealiseerd.
In het hele proces hebben we naast de waardering het onderhandelingsproces begeleid, het overnamecontract opgesteld en hebben we de Verkoper steeds meegenomen in het proces, het was voor hem emotioneel best (in)spannend.
Onze klant zei tijdens onze evaluatie: “begeleiding van een externe heeft mij veel nachtrust opgeleverd”.
Drs M. (Maarten) Zemann, ere-lid BOBB